10 belangrijke salesmetrics
Sales leveren het bestaansrecht van een organisatie. Zonder sales immers ook geen organisatie. Het is wel zaak om sales optimaal in te richten, zodat maximaal waarde gerealiseerd wordt. Salesmetrics helpen hierbij.
Wat zijn salesmetrics?
Salesmetrics zijn indicatoren van prestaties over een bepaalde periode. Op deze manier kan een vergelijking worden gemaakt met een eerdere periode. Dit levert antwoorden op op vragen als zijn de kosten per nieuwe klant toegenomen? Is de omzet per klant toegenomen? Via welk kanaal zijn niewe klanten geacquireerd? Hoeveel contactmomenten zijn er geweest?
Belonen van salesmensen
Salesmensen worden graag beloond op basis van resultaten. Dit geldt helemaal voor de beste salesmensen. De te behalen salesindicatoren vormen de norm. Behaalt de verkoopafdeling of de verkoopmedewerkers de norm, dan wordt veelal een bonus uitgedeeld. De verkoopmedewerkers blij, de onderneming blij.
Doelcongruentie
Het doel van belonen op basis van salesmetrics is om doelcongruentie te bereiken. Met doelcongruentie wordt bedoeld dat de doelen van de medewerkers op één lijn liggen met de doelen van de organisatie. Doelcongruentie is relevant, omdat het ervoor zorgt dat medewerkers gemotiveerd blijven en hun uiterste best doen om de eigen doelen te behalen, waarmee ook direct de doelen van de organisatie behaald worden.
10 belangrijke en veelvoorkomende salesmerics bij verkoopafdelingen
Van belang bij het formuleren van norm salesmetrics is wel dat de juiste salesmetrics gemeten worden. Om deze reden tonen we in dit artikel 10 belangrijke en veelvoorkomende salesmerics bij verkoopafdelingen. Voor onderstaan geldt dat deze in relatie tot de bijbehorende kosten op bijvoorbeeld medewerker, afdeling of organisatieniveau bezien kunnen worden.
- Aantal leads nieuwe klanten
- Aantal leads bestaande klanten
- Aantal leads dat resulteert in uitgebrachte offerte (conversieratio lead -> offerte)
- % geaccepteerde offertes (conversieratio offerte -> klant)
- Aantal klanten
- Omzetgroei
- Omzetgroei per klant
- Omzetgroei per verkoopmedewerker
- Klanttevredenheid
- % upsell / crosssell per klant
Meer weten over salesmetrics voor verkoopafdelingen?
Meer weten over salesmetrics? Neem contact met ons op!